lördag 18 september 2010

Borderline

Här om dagen pratade jag och en vän om borderline. Vad det innebär och man mår och beter sej som människa. Mkt av det hon sa stämde faktiskt in på mej så jag beslöt mej för att kolla upp det. Det är skrämmande men det beskriver mej så oerhört bra.

Borderline personlighetsstörning yttrar sig på olika sätt. Den som fått sjukdomen känner sig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet. Psykoterapi och medicinering används för att förhindra återfall. Om du misstänker borderline bör du kontakta din vårdcentral eller öppenpsykiatrin.

Två procent av befolkningen befinner sig i ett gränsland mellan lättare och svårare psykiska besvär. Det kallas borderline personlighetsstörning eller emotionell instabilitet.

Tillståndet är knepigt att förklara och behandla. Dubbelt så många kvinnor som män sägs ha borderline. Ungefär var tionde som drabbas dör i förtid, oftast genom självmord.

Både arv och miljö påverkar att du ska hamna i gränstillståndet. En inneboende ängslighet, impulsivitet eller känslomässig osäkerhet kan göra dig sårbar för negativa faktorer i din omgivning.

Om du dessutom växer upp i en otrygg eller hotfull miljö, kan borderlinestörningen utlösas.

Borderline är ingen sjukdom eller egenskap som man antingen har eller inte har. Gränsen mellan sjukt och friskt flyter. Personlighetsstörningen kan också förändras och försvinna med tiden.

Symtom vid borderline personlighetsstörning

  • Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra svänger hela tiden kraftigt fram och tillbaka.
  • Du känner dig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet.
  • Du kan ha svårt att tygla dessa känslor och uttrycker dig oftast aggressivt. Du är impulsiv. Humöret är oberäkneligt och föränderligt.
  • Du tycker inte att du duger. Du har en negativ självuppfattning. Det kommer till uttryck genom exempelvis missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken, slösaktighet med pengar eller självmisshandel, inklusive självmordsförsök.
  • I allmänhet lyckas du ändå dölja dina känslor och förställa dig för att passa in socialt. Därför går det oftast bra för dig i skolan eller i arbetslivet.
  • I nära personliga förhållanden kan du däremot bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd att bli övergiven.
  • Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor.
  • Om du upplever psykotiska episoder, är de oftast korta och präglas närmast av förföljelsetankar.
  • Andra kan uppleva dig som ombytlig, anpassande och opålitlig, känslokall eller aggressiv och dra sig undan, vilket naturligtvis inte gör det lättare för dig.

Jag hittade även något slags onlinetest där man fick fylla i vissa frågor och där man i antal "poäng" ficka veta om man ligger i riskzonen. Jag fick 28 av 30 möjliga så jag bör kolla upp det där.

Jag vill dock inte göra det eftersom jag starkt tvivlar på att en psykolog, psykiatriker eller terapeut kan hjälpa mej. Och jag vill VERKLIGEN INTE bli inlagd vilket jag inbillar mej att dom kommer vilja. Så då väljer jag hellre att gå runt med min ångest utan att tala om något för dom. Kanske dumt av mej tycker ni men ni vet inte hur det är.

På sätt och vis vore det skönt att få veta vad det är som gör att jag beter mej på vissa sätt och få lära mej hantera det. MEN vägen dit känns alldeles för komplicerad och då låter jag hellre bli. Jag har klarat mej hittills så jag lär säkert klara mej några år till. En sak är säker iaf. Jag måste sluta med dom antidep jag äter nu eftersom dom kan göra saken värre den redan är om det nu är så att jag har borderline. Vilket jag inte vet. Och säkert inte kommer få veta heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar